Scouting in Alkmaar

Wekelijkse scoutingopkomst in Alkmaar

Ontdek scouting in Alkmaar! Bij onze wekelijkse opkomsten staat plezier maken voorop. Onze stafleden organiseren iedere week een programma voor de scouts, bestaande uit verschillende activiteiten, waaronder spelletjes in combinatie met varen. Denk bijvoorbeeld aan een spannende speurtocht op de grachten van Alkmaar, zeilspellen op het Alkmaardermeer of een creatief binnenprogramma bij slecht weer.

Zwemmen
Zwemmen hoort natuurlijk ook bij een van onze favoriete activiteiten, zeker als het warm is!

Zeilen met scouting op het Alkmaardermeer

De watergidsen aan het zeilen tijdens een weekend aan het Alkmaardermeer.

Zeillessen

Om veilig te kunnen genieten van het varen, moet je weten hoe je moet zeilen en aan welke regels je dient te houden, daarom worden voor de zeeverkenners en watergidsen zeillessen georganiseerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het CWO-opleidingsprogramma, hetzelfde programma dat door zeilscholen wordt gebruikt. Natuurlijk staat ook hier spel en plezier altijd voorop!

Wist je dat deze lessen al heel lang worden gegeven? Hiernaast zie je een foto waar de watergidsen in 1982 optuiginstructie krijgen.

Optuiginstructie bij de watergidsen in 1982.

Dolfijnen kanoen in Koedijk
De Dolfijnen aan het kanoën in Koedijk

Kanoën met scouting in Alkmaar Noord

De Dolfijnen zijn jongens en meisjes tussen de 7 en 11 jaar en hebben hun wekelijkse opkomst in de speeltuin in Koedijk, Alkmaar-Noord. De locatie is perfect voor rustige kanotochten met kinderen van deze leeftijd.

Poster van scoutingfeest Marco Polo Alkmaar.
Poster van een stamfeest

Marco Polo Stamfeest

Scouting in Alkmaar kan niet zonder een feestje! De stam organiseert jaarlijks een feest in de botenloods, waarbij huidige leden, oud leden en andere scouts uit de omgeving worden uitgenodigd. Traditioneel vindt het stamfeest plaats op het moment dat de wintertijd ingaat. De mannen van Dancing Comet zijn er ook altijd bij en verzorgen een perfecte muziek- en lichtshow!

Captain’s Dinner

Het Captains Dinner is een viering waarbij het onderhoud van de lelievletten wordt afgesloten en ze weer te water gaan. Het is een mooie gelegenheid om samen te varen en gezellig te eten.

Tijdens dit evenement zijn alle leden van de Marco Polo aanwezig, inclusief dolfijnen, watergidsen, zeeverkenners, wilde vaart, stam en het bestuur. De bijeenkomst begint op de tjalk met een opening en het voorlezen van de logboekverhalen, daarna worden de spelregels uitgelegd en de groep verdeeld. Meestal worden verschillende spellen en opdrachten uitgevoerd bij posten die verspreid zijn door het centrum van Alkmaar. Na afloop van de ochtendactiviteiten wordt er samen geluncht.

Captain’s Dinner 2016

NLdoet helpt onze scoutinggroep

NLdoet is de grootste vrijwilligersactie van Nederland, georganiseerd door het Oranje Fonds en duizenden organisaties in het land. Jaarlijks in maart worden vrijwilligers in de spotlights gezet en gestimuleerd om een dag(deel) de handen uit de mouwen te steken. In de afgelopen 10 jaar hebben 1,5 miljoen mensen deelgenomen en maar liefst 40.000 klussen geklaard.

Waterscouting Marco Polo Alkmaar doet ook vaak mee aan NLdoet. Zo hebben ouders en vrijwilligers eerder groot onderhoud aan de keuken van de Tjalk gepleegd, de buitenkant van de botenloods geschilderd, de tuin onderhouden en nog veel meer andere klussen uitgevoerd. Helpt u de volgende keer ook mee?

NLdoet vrijwilligersdag scouting marco polo alkmaar
Vrijwilligers tijdens NLdoet

De waterscouts van Alkmaar bij elkaar
Alle scouts op de kade in Alkmaar, klaar om over te vliegen.

Overvliegen/-varen

Het Captains Dinner wordt vaak gecombineerd met overvliegen. Dit is het moment waarop scouts afscheid nemen van hun huidige speltak en worden welkom geheten door hun nieuwe speltak. Dit gebeurt door middel van een spel, waarbij de nieuwe speltak de scout probeert te stelen van de oude speltak. Op deze manier vliegen jeugdleden over van de dolfijnen, naar de zeeverkenners of watergidsen en later naar de wilde vaart en stam.

Scouting installatie

De installatie is de meest traditionele en symbolische activiteit binnen de scouting. Met deze ceremonie wordt een nieuw lid officieel verwelkomt als volwaardig lid. Tijdens de installatie belooft de scout zich te houden aan de “Scouting Wet” en ontvangt hij/zij de eerste insignes op het uniform.

Naast nieuwe leden, worden ook huidige scouting leden geïnstalleerd in hun nieuwe functies, zoals bootsmannen, kwartiermeesters, stafleden en schippers.

Scouting installatie van dolfijnen van de Marco Polo
Installatie bij de dolfijnen