100 jaar scouting in Alkmaar

Al 100 jaar is er scouting gevestigd in Alkmaar en dat hebben we samen met de zes Alkmaarse scoutinggroepen gevierd op zaterdag 12 mei. De opening van deze feestdag werd om 10:00 uur gehouden door wethouder Nagengast en een afgevaardigde van Scouting Nederland. Bij de opening is ook de nieuwe officiële Alkmaarse Scoutingvlag gepresenteerd, die nu trots in de mast van onze Tjalk wappert. Na de opening waren er voor alle speltakken activiteiten georganiseerd op alle pleinen in het centrum van Alkmaar.

Waterscouts aan het Waagplein

Voor deze feestelijke gelegenheid heeft de enige waterscoutinggroep uit Alkmaar zijn ruim 110 jaar oude (en pas opgeknapte) Tjalk aan het Waagplein gelegd. Voor veel landscouts was dit de eerste aanraking met de lelievletten van de zeeverkenners. En naast alle actieve leden van scoutinggroep uit Alkmaar, kwamen ook weer veel oud-leden even kijken hoe het met de groep gaat. Erg leuk om contact te houden!

Varen door de grachten

Onder begeleiding van onze Schipper Chris is de Tjalk naar het Waagplein gevaren. Voor de huidige vaarploeg is deze route ondertussen bekend terrein. De afgelopen jaren zijn daar een aantal open dagen georganiseerd. Benieuwd hoe het ging? Bekijk de video’s hieronder: